Onze pedagogisch coach aan het woord:

In onze organisatie zijn er 2 bijbels voorzien:

Het draaiboek en het ontwikkelingsplan

Met onze visie in gedachte willen wij kinderopvang aanbieden op maat van alle kinderen. Alle kinderen moeten kansen krijgen tot een optimale ontwikkeling op hun eigen tempo.

We focussen ons daarom niet zozeer op de leeftijd van de kinderen, maar wel op hun ontwikkelingsniveau.

Om dit te realiseren nemen we vele initiatieven. We gaan baby’s en peuters stimuleren en uitdagen in de verschillende ontwikkelingsdomeinen. Hiervoor hebben we een ontwikkelingsplan samengesteld. Aan de hand van de verschillende ontwikkelingsfases die kinderen doormaken, hebben we activiteiten gezocht die de medewerkers kunnen toepassen om hen te ondersteunen in hun ontwikkeling. Verder moedigen we onze kinderbegeleidsters aan om zelf op zoek te gaan naar nieuwe activiteiten die ze met de kinderen kunnen doen. Al deze activiteiten worden digitaal opgeslagen zodat de medewerkers op elke locatie deze activiteiten kunnen raadplegen.

Het doel is om iedereen bewust te maken dat ze gerichte activiteiten aanbieden met een duidelijke link naar ontwikkeling van baby’s en peuters. Zowel geleide activiteiten als het meespelen tijdens vrije spelmomenten, zorgen ervoor dat kinderen meer betrokken worden en dat ze zich goed voelen.

We moeten ons ervan bewust zijn dat elk moment van de dag kansen biedt om kinderen dingen te leren. Zowel tijdens spelmomenten, eten, verzorging, rusten, voorleesmomenten, … zijn er veel kansen om baby’s en peuters uit te dagen en te stimuleren. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld taalstimulatie door elke handeling, voorwerp te benoemen.

Één van de belangrijkste zaken is het gericht obeserveren de hele dag door. Door een goede observatie krijgen we een duidelijk beeld van de ontwikkeling van elk kind. Regelmatig zullen we het observatie instrument  Memo Q gebruiken om onze werking te evalueren en eventueel bij te sturen.

We zullen dan ook de ouders duidelijk kunnen informeren over de evolutie die hun kinderen doormaken. Hiervoor is de persoonlijke communicatie naar ouders zeer belangrijk en dit zal ondersteund worden door digitale registratie in ons softwaresysteem.

De peuters worden ook op een ongedwongen, maar gerichte, manier voorbereid op hun start in de kleuterschool. Hiervoor heb ik samen gezeten met mensen die veel ervaring hebben in het kleuteronderwijs. Zo hebben we een oplijsting gemaakt van wat er verwacht wordt dat kinderen al kunnen bij de start van hun schoolcarrière. Ook de ontwikkelingsdoelen voor kinderen van 6 maanden en 2 jaar hebben we mee in de map gestoken ter ondersteuning. Het gaat hier om streefdoelen en geen verplichte doelen.

 

Om de medewerkers te ondersteunen hebben we ook een draaiboek voor al onze kinderdagverblijven. Hiermee bieden we de medewekers een vaste structuur aan die hen kan helpen om de optimale ontwikkeling van elk kindje te ondersteunen.

Met hulp van het pedagogisch team dragen we ons steentje bij om alle medewerkers de nodige ondersteuning en visie te geven in deze opdrachten.

 

                    

 

Cookie-instellingen aanpassen

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen.

Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.

  • Instellingen aanpassen
  • Alle cookies accepteren en verdergaan naar de site